Eskişehir Melodim Veteriner Kliniği Melodim Veteriner Doğum ve Jinekolojik Hastalıklar Teşhis

Doğum ve Jinekolojik Hastalıklar Teşhis

kedi-doğum

Melodim veteriner ailesi olarak işinde uzman veteriner hekimler ve işini severek yapan yardımcı personellerimiz ile doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası yavru bakımı sürecinde sizlere en kaliteli hizmeti verebilmek için çalışmaktayız.

Kedilerde ve Köpeklerde Kızgınlık Dönemi Davranışları Konusunda Sizleri Bilgilendirmek İçin daima hazırız.

Evcil kediler mevsimsel poliöstrik dediğimiz mevsimle bağlantılı olarak birden çok kızgınlık dönemine giren canlılar grubuna dahildir. Yumurtlama – ovulasyon olmadıkça defalarca kızgınlığa girebilirler. Dişi kediler mevsime bağlı şekilde kızgınlık dönemine girseler de ev ortamında yetişen kediler ışık ve ortam sıcaklığının devamlı yüksek olduğundan dolayı yalnızca ilkbahar mevsiminde değil, senenin dört mevsiminde de kızgınlık gösterebilmektedirler.

Köpekler ise kedilerden biraz daha farklıdır. Köpekler monoöstrus gösterirler. İki kızgınlık dönemi arasında uzunca bir anöstrus – durgunluk dönemi bulunur. Yumurtlama olduktan sonra gebelik şekillenmese de kızgınlık dönemi biter.

Dişi kedimin, köpeğimin kızgınlıkta olduğunu nasıl anlarım?

Dişi kediler gün ışığı süresinin arttığı bahar mevsiminden itibaren, azalan melatonin seviyeleri dolayısı ile kızgınlık dönemine girerler. Bu dönemde özellikle geceleri yüksek seste bağırma, yerde yuvarlanma, etraftaki objelere kıvrak hareketlerle sürtünme gibi hareketler sergilerler. Bağırma konusunda fazla ısrarcı olabilirler. Bu dönemde iştahlarında azalma olabilir. Az miktarda kilogram kaybı gözlenebilir. Östrojen hormonu etkisiyle ayakları ve kuyruk sokumu kısmı yere yakın olarak yürüyüş sergileyebilirler. Kuyruk ve popo bölgesinden sevip okşadığınızda bu bölgeyi size yaklaştırarak ve kuyruğunu dikerek size tepki verebilirler. Bu konu da unutulmaması gerekli olan en önemli husus, kedinizin çıkardığı seslerin fiziksel  acı çektiği için değil hormonların etkisiyle olduğudur. Yani kedinizin acı çektiğini düşünmenize gerek bir durum yoktur. Ayrıca dişi kedilerde kızgınlık döneminde akıntı, kanama gibi durumlar normal şartlar altında görülmemektedir.

Dişi köpeklerde kızgınlık döneminde vulva dudakları büyür, kimi zaman kızarır. Yumurtlama gerçekleşmeden önce kanama gözükür. Bu dönemde köpekler normale göre daha fazla idrar yaparlar ve etraftaki erkek köpekleri kendisine çekerler.

Erkek kedim, köpeğim kızgınlığa girer mi, girerse nasıl anlarım?

Erkek kediler ve köpekeler kızgınlık davranışlarını dişiler gibi belirli bir mevsimde göstermezler. Yılın her dönemi kızgınlık belirtisi gösterebilirler. Erkeklerde en önemli belirti, gırtlaktan kalın bir ses ile özellikle geceleri uzun uzadıya ve yüksek bir sesle bağırmalarıdır. Bunu koltuk, yatak, perde, kapı gibi yüzeylere idrar yaparak işaretleme davranışı takip eder. Kediler özellikle kuyruk dik pozisyonda ve titreterek idrar yapma davranışı karakteristiktir. İdrar yapılan yerde keskin bir koku hissedilir.

Kısırlaştırma, Kedim Veya Köpeğim İçin Gerekli Midir?

Bu sorunun kesin ve net cevabı evettir. Doğal ortamlarında hormonal olarak üremeye programlanan kedi ve köpekler evde geçirdikleri boş – gebe kalmadan – geçirdikleri her kızgınlık onları bazı hastalıklara açık hale getirecektir. Bunların arasında pyometra (kapalı rahim ilthabı), metrit, meme tümörü gibi bir hayli ciddi rahatsızlıklar bulunur. Erken yaşlarda yapılan her kısırlaştırma dostlarımızın ömrünü direk olarak uzatacaktır.

Kedimi, Köpeğimi Ne Zaman Kısırlaştırmalıyım?

Son zamanlarda yayımlanan tüm bilimsel yayınlar yaklaşık altıncı ayda kısırlaştıma yapılabileceğini göstermektedir.

Köpeğim ne zaman kızgınlığa girecek?

Kedi ya da köpeğinizin kızgınlık zamanının tayinini vajinal sitoloji yöntemi ile tahmin edebiliyor, en iyi çiftleşme zamanı konusunda sizlere yardımcı olabiliyoruz.

Kedim, Köpeğim Çiftleştikten Kaç Gün Sonra Doğum Yapacak?

Fertilizasyonun (döllenmenin) olduğu durumlarda, kedilerde son çiftleşmeden sonra 55-65 gün arası gebelik süresi bulunur. Köpeklerde bu süre 58-70 gün arasıdır.

Köpeğim, Kedimin Doğum Anında Ne Yapmalıyım?

Kedi ve köpekler doğum yaklaştıkça ev içerisinde kuytu köşelere gitmek eğiliminde olurlar. Memeleri bir hayli şişer, iştahları artar. Genellikle karanlık ve sessiz ortamları doğum yapabilmek için seçerler. Doğum esnasında annenin kesinlikle yerini değiştirmek, başka odaya taşımak gibi davranışlarda bulunmayın. Unutulmamalıdır ki kedi ve köpeklerin %90’ı yardıma ihtiyaç duymadan doğum yapabilmektedir.

Kediler stresten dolayı doğum yapamayabilirler. Doğum sırasında dikkat edilmesi gerekli olan konu, yavruların doğum kanalında uzun süre kalmamalarıdır. Bazı yavrular baş aşağı pozisyonda gelmeleri gerekirken ters bir biçimde gelebilmekte, doğum kanalında sıkışabilmektedir.  Bu tip durumlarda kendiniz müdahale etmeden muhakkak veteriner hekiminize danışın.

Doğumdan Sonra Yavru Bakımı Hakkında Neler Yapabilirim?

Yavrular doğduktan sonra 2 saat içinde muhakkak kolostrum – ağız sütü almalıdırlar. Bu hem kan şekerlerini dengeleyecektir hem de anneden gelen antikorlar sayesinde onları hastalıklardan koruyacaktır. Bazı yavrular annenin memesini bulmakta zorlanabilirler. Bu tip durumlarda yavruya memeyi bulmak konusunda yardımcı olabilirsiniz.