Köpeklerde Kuduz Belirtileri

Her yıl dünya çapında milyonlarca köpek kuduz nedeniyle hayatını kaybetmektedir. Temelde memeli canlıların beyin ve omuriliğini etkileyen virüs kaynaklı kuduz hastalığı ile birlikte birtakım semptomlar ortaya çıkmakta ve genellikle de ölümle sonuçlanmaktadır.

Köpeklere salya yolu ile veya açık yaraya virüsün enfekte olması nedeniyle bulaşan kuduz virüsü oldukça tehlikeli bir hastalık olmaktadır. Köpeklerde kuduz belirtileri genellikle virüs bulaştıktan itibaren 2 hafta ile 4 ay arasında ortaya çıkmaktadır.

Eskişehir Veteriner Kliniğiniz Olarak 7/24 Yanınızdayız!

Virüsün bulaşma miktarına göre belirtiler de değişiklik göstermekte ve aynı zamanda ısırılan nokta beyin veya omurilik bölgelerine yakın olduğu takdirde hızlı şekilde yayılmakta ve belirtiler çok daha kısa sürede ortaya çıkmaktadır.

Köpeklerde Kuduz Belirtileri

Köpeklerde kuduz belirtileri kuluçka süresi sona erdikten sonra ortaya çıkmakta ve genellikle enfes kötü olmuş köpeklerde huzursuz veya rahatsız davranışlar şeklinde görülmektedir. Genellikle saldırgan tavırlar sergilemeye başlayan köpekler normalde sahip oldukları hareketli davranışlardan farklı olarak ilgisiz davranışlar gösterebilmektedir.

Bunun yanı sıra ateş, aşırı salya akması, nöbet geçirme, yutma güçlü, sendeleme veya felç gibi ileri belirtilerde ortaya çıkmaktadır.

Normal şartlarda alışık oldukları hareketlere ve seslere karşı rahatsızlık hissi duyabilir bu nedenle saklanma veya tam tersi saldırma eğiliminde bulunabilirler.

Kuduz olan köpekler mümkün olduğu sürece karanlık ve sessiz ortamlarda zaman geçirmek istemekte ve ağız bölgesinde köpürme meydana gelmektedir.

Köpeklerde Kuduz Tedavisi

Kuduz hastalığı köpeklerde çok sık rastlanan bir durum olduğundan mutlaka önleyici tedbirlerin alınması gerekmektedir. Köpeklerde kuduz tedavisi mümkün olmamakla birlikte kuduzun genel olarak da tedavisi bulunmamaktadır.

Köpeklerde onaylanmış birçok farklı kuduz aşısı bulunmakta ve genellikle 12 ila 16 haftalar arasında yani yavruluk dönemlerinde bu aşılardan herhangi birinin önleyici olarak yapılması ve daha sonra her yıl hatırlatıcı kuduz aşısı yapılması gerekmektedir.

Köpeklere Kuduz Nasıl Bulaşır?

Köpeklere kuduz hastalığının bulaşabilmesi için kuduz virüsünü taşıyan başka bir hayvan tarafından ısırılması şeklinde gerçekleşmektedir. Salya yoluyla kana karışan kuduz virüsü daha sonra köpeğin periferik sinirlerine geçiş yapmakta ve burada çoğalarak tükürük bezlerine yayılmaktadır.

Bunun yanı sıra ısınmayan fakat açık yaraya sahipken başka bir hayvanın salyası ile temas etmesi halinde de köpeklere kuduz virüsü bulaşabilmektedir.

Bu noktada genellikle ameliyat geçirmiş köpeklerin diğer hayvanların bulunduğu ortamlara çıkarılmaması gerekmektedir. Köpeklere kuduz sadece köpeklerden değil aynı zamanda tilki, yarasa veya rakun tarafından da ısırmaları halinde bulaşabilmektedir.

Kuduz virüsü memelilere has bir virüs türü olduğundan hayatta kalabilmesi için mutlaka mühürlü vücuduna ihtiyaç duymaktadır.

Kuduzun Kuluçka Süresi Ne Kadardır?

Kuduzun kuluçka süresi yani klinik belirtilerin ortaya çıktığı zaman ile virüsün vücuda bulaştığı zaman arasındaki süreçtir. Isırılma bölgesine ve canlıya göre 10 ila 1 sene arasında kuluçka dönemi meydana gelebilmektedir.

Bu noktada genellikle köpeklerde 2 hafta ile 4 ay arasında bu süreç değişebilir ve belirtilerin ortaya çıkması halinde yayılma hızında değişiklik gösterebilir.

Bu nedenle düzenli olarak kuduz aşısı yaptırılan köpeklerde kuduz virüsüne yakalanma ihtimali çok daha düşük olmaktadır. Ancak kuduz aşısı yaptırılmasına rağmen bu virüs köpeklerin vücuduna girebilir ancak belirtilere aşısız köpeklere göre oldukça az veya hiç olabilir.